Kawasaki GTR1400
2016
2017-09-04T17:59:47+00:00

Project Description

Kawasaki GTR1400 (2016)

Motocykl łączy w sobie sportowe parametry i upodobanie do dalekich podróży w sposób wyróżniający go spośród rywali. 1400GTR ustanawia standardy, dzięki którym możliwe jest pokonywanie całych kontynentów. Nowe funkcje powodują, że wzbudza on jeszcze większe niż dotąd zaufanie i oferuje większe niż kiedykolwiek bezpieczeństwo.

  • KOLORY: szary (Metallic Moondust Gray/Metallic Carbon Gray), niebieski (Metallic Slate Blue)

  • Silnik 1.352 cm3 chłodzony cieczą, 4-suwowy, rzędowy

  • podgrzewane manetki z łatwym w obsłudze przełącznikiem, nawet w rękawiczce

  • Rama „Monocoque” wykonana z przestrzennych stopów aluminium

  • monitorowanie ciśnienia powietrza w oponach

  • KIPASS – system bezdotykowego, zdalnego odblokowania kierownicy i aktywacji glównego włącznika (stacyjki) – nie trzeba wyciagac kluczyka z kieszeni

  • system KTRC – system kontroli trakcji

SPECYFIKACJA

Smarowanie Smarowanie wymuszone, mokra miska olejowa z chłodnicą oleju
Typ silnika Chłodzony cieczą, 4-suwowy, rzędowy silnik czterocylindrowy
Pojemność skokowa silnika 1,352 cm³
Średnica x skok 84 mm x 61 mm
Stopień sprężania 10.7:1
Układ zaworów 16 zaworów ze zmiennymi fazami rozrządu” DOHC
Układ paliwowy Wtrysk paliwa: Ø 40 mm x 4
Układ rozruchowy Elektryczny
Sprzęgło Mokre wielotarczowe, manualne
Moc maksymalna 114 kW {155 KM} / 8,800 obr./min
Emisja C02 162g/km
Moc maksymalna z powietrzem RAM 117.6 kW {160 KM} / 8,800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 136 N•m {13.9 kgf•m} / 6,200 obr./min
Przełożenie 6-biegowa
Przeniesienie napędu Wał
Przełożenie podstawowe 1.556 (84/54)
Przełożenie biegu 1 3.538 (46/13)
Przełożenie biegu 2 2.412 (41/17)
Przełożenie biegu 3 1.900 (38/20)
Przełożenie biegu 4 1.545 (34/22)
Przełożenie biegu 5 1.292 (31/24)
Przełożenie biegu 6 1.074 (29/27)
Hamulce, przednie Podwójne tarcze pół-pływające, 310 mm, o obrysie falistym. Zacisk: podwójny montowany radialnie, przeciwstawny 4-tłoczkowy, 4 podkładki
Hamulce, tylne Pojedyncza tarcza 270 mm, o obrysie falistym. Zacisk: przeciwstawny dwutłoczkowy
Zawieszenie, przednie Widelec odwrócony, 43 mm, z regulowanym tłumieniem odbicia i napięcia wstępnego sprężyny
Zawieszenie, tylne Uni-Trak Bottom-Link z gazowym amortyzatorem, dźwignia Tetra, z bezstopniowym tłumieniem odbicia i zdalną regulacją napięcia wstępnego sprężyny.
Typ ramy Monocoque, aluminium prasowane
Ślad 112 mm
Skok zawieszenia przednie 113 mm
Skok zawieszenia tylne 136 mm
Opona, przednia 120/70ZR17M/C (58W)
Opona, tylna 190/50ZR17M/C (73W)
Kąt skrętu L/P 31° / 31°
Dł x Szer x Wys 2,230 mm x 790 mm x 1,345 mm
Rozstaw osi 1,520 mm
Prześwit pod pojazdem 125 mm
Pojemność zbiornika paliwa 22 litrów
Wysokość siedzenia 815 mm
Masa pojazdu gotowego do użytku 313 kg

DODATKOWE SZCZEGÓŁY

Jednostka napędowa z ZZR1400 została dostrojona do potrzeb tego modelu. Chłodzony cieczą, 16-zaworowy, rzędowy silnik posiada zmienne fazy rozrządu dla wysokiego momentu obrotowego przy niskich i średnich obrotach.
Bezstopniowo regulowane pogdrzewane manetki są wyposażeniem standardowym tego modelu. Obrotowy przełącznik znajduje się w zasięgu ręki kierowcy. Jest łatwy w obsłudze, nawet w rękawiczce.
Sakwy o dużej objętości są integralą częścią ogólnego pakietu stylizacji GTR . Są łatwozdejmowanewodoodporne bez problemu pomieszczą dodatkowy kaskZamontowane są jak najbliżej osi i środka ciężkosci GTR. Ich lekka konstrukcja nie wpływa na komfort jazdy.
Aby zapewnić maksymalne wykorzystanie potężnego momentu obrotowego w GTR 1400 zastosowano wał napędowy Tetra-Lever.
Odpowietrzenie dodane do elektrycznie regulowanej przedniej szyby pozwoliło na zredukowanie negatywnego wpływu ciśnienia powietrza na kierowcę.
Siedzisko kierowcy jest węźsze z przodu, co ułatwia sięgnięcie nogami do ziemi. jego płaska powierzchnia zapewnia wygodę podróżowania. Część pasażera jest dłuższa i również wypłaszczona, co zwiększa komfort i zapobiega przesuwaniu się pasażera do przodu.
Tankpad w GTR1400 to standard. Zapobiega uszkodzeniu i porysowaniu zbiornika.
Akcesoryjny 47-litrowy kufer z łatwością pomieści dwa pełne kaski motocyklowe. Kufer ten wyposażony jest w nakładkę dopasowaną kolorystycznie do motocykla. Może współpracować z systemem One Key.
System ekonomicznej jazdy może być włączany i wyłączany przez kierowcę. Włączenie tego trybu przestawia ECU na uboższą mieszankę powodując zmniejszenie spalania. Wówczas czas zapłonu i wtrysku paliwa ustawione są na maksymalną oszczędność paliwa. Włączenie trybu oznaczone jest ikoną na panelu LCD i wymaga od kierowcy łagodnej jazdy.
Ten bardzo zaawasowany system hamowania pozwala na lepsze rozłożenie siły hamowania podczas niskich prędkości i manewrów, np. zawracania.
Zastosowanie najnowszego modelu ABS oraz jeszcze bardziej kompaktowy jego rozmiar to dodatkowe atuty.
Elektrycznie regulowana szyba jest teraz 70 mm wyższa oraz szersza u góry.
Zwiększona wysokość powoduje lepszy opływ strumienia powietrza, które płynie teraz wokół kasku motocyklisty, co powoduje, że mniejsza jego część uderza w ramiona.
Wielofunkcyjny wyświetlacz GTR posiada teraz monitor temperatury powietrza na zewnątrz.Inne nowe funkcje przyrządu to wskaźnik trybu K-ACT,  wskaźnik ekonomii jazdy ioszczędności paliwa oraz ikonę trybu pomocy. Umiejscowienie przycisku obsługi wyświetlacza zwiększa wygodę, umożliwiając kierowcy zmianę trybów LCD bez konieczności zdejmowania  rąk zkierownicy. Ozdobione pierścieniami ze stali nierdzewnejtarcze prędkościomierza i obrotomierza dodają stylu wyglądowi kokpitu.
Podczas przyspieszania na nawierzchni o ograniczonej przyczepności może nastąpić poślizg tylnego koła. System KTRC został zaprojektowany, aby temu zapobiegać. Podobnie jak ABS zapobiega poślizgowi tylnego i przedniego koła przy hamowaniu, KTRC zabezpiecza tylne koło przed poślizgiem przy przyspieszaniu. Kierowcy mogą czuć się teraz bezpieczniej i swobodniej posługiwać się manetka gazu. Gdy system KTRC wykryje uślizg tylnego koła zmniejsza moc przekazywana na koło, co umożliwia odzyskanie przyczepności. System działa bardzo szybko w każdych warunkach. KTRC zarządza ilością powietrza i paliwa dostarczanym do komór spalania oraz systemem zapłonowym. Działanie jest płynne i często nieodczuwalne przez kierowcę. Należy mieć jednak na uwadze, że jest to system wspomagający jazdę, który nie zastępuje, ale wspomaga utrzymanie pełnej kontroli nad motocyklem.
Sportowe motocykle często posiadały przepustnicę o dużej średnicy. Po jej otwarciu następował bardzo gwałtowny wzrost mocy, nad którą kierowca nie zawsze mógł zapanować. Nowe rozwiązanie z podwójną przepustnicą sterowaną przez komputer silnika pozwala zoptymalizować dawkę mieszanki dostarczanej silnikowi. Podczas gdy jedna przepustnica jest kontrolowana przez kierowcę, druga sterowana jest przez ECU. Dzieki takiej kombinacji oddanie mocy jest liniowe i, dzieki wspomaganiu kontroli trakcji, dostosowane do aktualnych możliwosci jakie panują na drodze.
Aktywacja trybu ECO przełącza komputer na mapy, przy których projektowaniu priorytetem bylo niskie zużycie paliwa. Naciśnięcie przycisku aktywuje tryb ekonomiczny, w którym komputer zmienia kąt wyprzedzenia zapłonu i dawki paliwa. Kosztem reakcji na dodanie gazu i większej mocy kierowca zyskuje oszczedność paliwa. Tryb jest często wykorzystywany podczas długich podrózy, gdy prędkość jest jednostajna, a sposób jazdy turystyczno – krajoznawczy. Tryb ekonomiczny wymaga delikatnego obchodzenia się manetką gazu. Na przykład dla Kawasaki 1400GTR zalecane jest utrzymywanie obrotów poniżej 6000 na minutę i przepustnicy do 30% jej całkowitego otwarcia. Ponadto zaleca się nie przekraczanie prędkości160km/h.
Kontrolka ECO znajduje się na desce rozdzielczej i wspomaga kierowcę w jeździe ekonomicznej. Precyzyjne zarządzanie silnikiem Kawasaki umożliwia równie dokładne zarządzenie zużyciem paliwa. Zużycie paliwa zależy glównie od sposobu jazdy, obchodzenia sie manetką gazu, wyboru biegu itp. Komputer monitoruje bardzo wiele parametrów jazdy (m.in. położenie przepustnicy, prędkość, numer wbitego biegu). Kontrolka ECO pojawia się, gdy komputer zinterpretuje styl jazdy jako ekonomiczny (gdy zużycie paliwa jest niskie), co pozwala kierowcy dostosować sposób jazdy, wybór biegu i obrotów do trybu ekonomicznego.

.

Założeniem konstrukcyjnym K-ACT ABS było opracowanie zintegrowanego systemu dla bardzo ciężkich motocykli, które w stanie gotowym do jazdy ważą powyżej 300kg (bez kierowcy, pasażera i bagażu). System w sposób inteligentny monitoruje siłę hamowania koła przedniego i tylnego, dostosowuje rozdział sił między kołami do aktualnej prędkości jazdy i obciążenia oraz warunków drogowych, co sprawia, ze hamowanie jest skuteczne, a motocykl stabilny. Na przykład: Jeżeli podczas dłuższego zjazdu kierowca będzie hamował tylko przednim hamulcem, komputer systemu K-ACT ABS aktywuje tylny hamulec wspomagając hamowanie, zmniejszając nagrzewanie się przedniego hamulca i zwiększając skuteczność całego procesu. Jeżeli kierowca użyje tylko tylnego hamulca i system K-ACT ABS wykryje blokowanie się tylnego koła rozdzieli siłę hamowania między koło przednie i tylne stabilizując motocykl i proces hamowania.
Monitorowanie ciśnienia powietrza w oponach jest bardzo ważne ze względów bezpieczeństwa. Zbyt niskie ciśnienie może skutkować przegrzewaniem się opony, jej szybszym zużyciem lub uszkodzeniem, dłuższą drogą hamowania i niestabilnym zachowaniem podczas jazdy. System monitorowania ciśnienia posiada czujniki w każdym kole i informacje o ciśnieniu wyświetla na desce rozdzielczej. System uwzględnia zmianę ciśnienia pod wpływem wzrostu lub spadku temperatury i przelicza tą wartość dla temperatury 20°C. Dzięki temu informacja dostarczana kierowcy jest stała i pozbawiona chwilowej odchyłki. Jeżeli ciśnienie spadnie poniżej bezpiecznego poziomu kierowca zostanie o tym powiadomiony poprzez wyświetlające się ostrzeżenie.
Rama „Monocoque” jest wykonana z przestrzennych stopów aluminium i stanowi jeden z dwóch elementów nośnych. Połączona z silnikiem stanowi sztywną konstrukcję, pozwalającą znieść wiele przeciążeń. Wiele nowatorskich rozwiązań Kawasaki znajduje swe odzwierciedlenie w konstrukcji ram przestrzennych. Dzięki rewolucyjnemu podejściu w konstrukcji takich detali jak obudowa filtra powietrza lub obudowa akumulatora masa ramy i motocykla mogła zostać zredukowana. Pierwszą ramę „Monocoque” Kawasaki zastosowało w 1980 w zawodach GP. W świecie, w którym rama stalowa była standardem, Kawasaki wykonało pierwszy krok zaskakując wszystkich debiutem modelu KR500. Wejście do masowej produkcji łączone jest z debiutem modelu ZX-12R Ninja w roku 2000. Technologia Kawasaki ewoluowała i efekty prac inżynierów Kawasami można znaleźć obecnie w wielu modelach produkowanych seryjnie.
KIPASS (Kawasaki’s Intelligent Proximity Activation Start System) to system bezdotykowego, zdalnego odblokowania kierownicy i aktywacji glównego wlacznika (stacyjki). Dzieki funkcji zblizeniowej, nie musisz wyciagac kluczyka z kieszeni, zeby uruchomic swój motocykl i odblokowac kierownice. Sygnal jest wysylany z klucza i odbierany w jednostce KIPASS zamontowanej w motocyklu. Kazdy uklad pracuje na unikalnym kodzie, co uniemozliwia uruchomienie motocykla kluczem innym niz przypisanym do jednostki KIPASS. Otwieranie sakw i zbiornika paliwa odbywa sie kluczem, którego nie mozna uzyc, gdy pilot jest poza zasiegiem jednostki KIPASS. System ten korzysta z algorytmu szyfrowania „Misty”, opracowanym przez Mitsubishi Electric Corporation.